Kültür-Sanat

Published on Haziran 24th, 2020

0

İspanya’da yeni restorasyon faciası: Meryem tanınmaz hale geldi

Sekiz yıl önce bir İsa freskinin başına gelen restorasyon faciası unutulmamışken, İspanya yine önemli bir sanat eserinin tanınmaz hale getirilmesiyle gündemde. Murillo’nun 17’inci yüzyıldan kalma bir Meryem tablosu, eğitimsiz bir restoratörün elinde mahvoldu.

İspanya’da sekiz yıl önce İsa freski ‘Ecce Homo’nun başına gelen restorasyon faciası hafızalardan silinmemişken, bu kez 17’inci yüzyıldan kalma bir tablo tanınmaz hale geldi. İspanyol sanat tarihçileri, restoratörlere ilişkin yasaların sıkılaştırılması ve sektörde liyakat çağrısı yaptı.

1200 EUROLUK İKİ MÜDAHALE

Son facia, Barok döneminin öndemli ressamlarından Bartolomé Esteban Murillo’nun 17’inci yüzyılda resmettiği’The Immaculate Conception of Los Venerables’ isimli tabloyu vurdu. İspanyol basınına göre, Valencia’daki bir özel koleksiyoncu, tabloyu restore ettirmek için bir mobilya restoratörüne 1200 euro ödedi. Ancak sonuç faciaydı. İlk faciayı düzeltmek için yapılan ikinci girişim de tabloyu iyice tanınmaz hale getirdi.

Murillo tablosunun başına gelenler, artık ‘maymun’ diye anılan İsa freski ‘Ecce Homo’ ile restorasyondan sonra ‘pembe yüzlü’ olan 16. yüzyıldan kalma Aziz George heykelini akıllara getirdi. İspanyol sanat tarihçileri yaşananlara tepki gösterdi.

İsa freski ‘Ecce Homo’ .

‘MİMAR OLMAYAN BİRİ BİNA İNŞA EDEBİLİR Mİ?’

Galiçya’daki Kültürel Mirası Koruma ve Restorasyon Okulu’ndan Profesör Fernando Carrera, bu tür vakaların iyi eğitimli restoratörlerin önemini ortaya çıkardığını söyledi. The Guardian’a konuşan Carrera, “Bu kişilere restoratör denmemesi gerektiğini düşünüyorum. Dürüst olalım, onlar işleri mahveden yok ediciler” dedi.

Carrera, ülkedeki mevcut yasaların eğitimi olmayan kişilere de restorasyon izni verdiğini söyleyerek, “Herhangi birinin başkalarına ameliyat yaptığını düşünebiliyor musunuz? Veya eczacılık lisansı olmayan birisine ilaç satma izni verildiğini? Mimar olmayan birinin bina inşa ettiğini?” diyerek isyan etti. Carrera ülkenin kültürel mirasına yatırım yapmasının önemini vurgularken, sorunun bir diğer sebebini de “Mirasın siyasetçilerin umurunda olmaması” sözleriyle açıkladı.

‘ZANNETTİĞİMİZDEN FAZLA VAKA VAR’

bir diğer tanınmış restoratör María Borja da Murillo tablosunun başına gelen türden faciaların zannedilenden çok daha yaygın olduğunu söyledi. Borja bu tür vakalardan sadece basına yansıdığı zaman haberdar olunduğunu söyleyerek, “Profesyonel olmayan müdahaleler, sanat eserlerin bozulması ve geri döndürülemez hasar anlamına geliyor” diye konuştu.

(Duvar)

Tags: , , , , ,


About the Author



Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Back to Top ↑